Katalizatory
Na samochody nakłada się obecnie wysokie ograniczenia na emisję spalin. Elementem, który zapobiega przedostawaniu się szkodliwych substancji do środowiska jest katalizator. Znany jest też pod nazwą konwerter katalityczny lub reaktor.
Katalizator jest zbudowany z obudowy, maty ochronnej i wkładu ceramicznego. Wkład jest produkowany w kształcie plastra miodu. Liczne komory są pokrywane materiałami aktywnymi takimi jak: pallad. platyna lub rod. Są to materiały, które wchodzą w reakcję katalizy ze szkodliwymi związkami powstałymi w procesie spalania mieszanki paliwowej. Ze względu na stosowane metale szlachetne ten element samochodu jest zwykle kosztowny. Wyrzucone powietrze z silnika przechodzi przez katalizator. Tam przepływa przez plastry ceramiczne. W kontakcie z warstwą aktywną niepożądane związki są wiązane w katalizatorze. Sprawność katalizatora jest najlepsza po jego nagrzaniu się spalinami do temperatury powyżej 400 stopni.
Katalizatory Poznań są trochę inne dla samochodów z silnikiem na benzynę niż dla diesla. W tych na benzynę katalizowane są tlenki węgla i węglowodory. W dieslu katalizuje się węglowodory, cząstki stałe oraz tlenki azotu.
Konwerter katalityczny według zapewnień producentów powinien wystarczyć na przebieg między 200 – 300 tys. kilometrów. Po tym przebiegu kierowca powinien wymienić ten element samochodu. Ceny są bardzo różne i zależą od modelu auta. Mogą kształtować się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Nie wszystkie samochody mają katalizatory. Starsze sprzed 1995 roku tego elementu nie posiadają.
Główną przyczyną uszkodzenia katalizatora może być nagłe schłodzenie reaktora. Ponieważ pracuje on w temperaturze powyżej 400 stopni wjechanie w głęboką kałużę i schłodzenie podwozia może w konsekwencji doprowadzić do pokruszenia ceramiki. Serce układu zostanie uszkodzone. Nie zostaje nic innego jak wymiana katalizatora. Sygnałem, że auto ma uszkodzony katalizator jest np. utrata dynamiki silnika, odczuwalna strata mocy, czy nierówna jego praca na postoju.